Як допомогти підлітку вибрати професію

Як допомогти підлітку обрати професію? 20-02-2019 - Афіша Вінниці -  moemisto.ua.

Ким ви хотіли стати в дитинстві? Я мріяла про професію лікаря і юриста. Потім хотіла стати організатором свят. Вчитися в результаті пішла на маркетолога, а потім перевчилася і стала психологом. Чи могла я скоротити цей шлях? Напевно ні. Усвідомлений вибір я зробила в 32 роки. Звільнилася з роботи, почала навчання і зараз займаюся тим, що люблю. У тих умовах, які сама собі створюю. Було багато сумнівів, страхів і невпевненості. Можна сказати, що дорослій людині складніше змінити життя, позбутися звичного способу життя, стабільності, прийняти невизначеність. Але, повірте, підліткам, які вперше роблять такий вибір не легше. Так чи інакше, ми всі можемо зіткнутися з обмежуючими установками. Наприклад, про те, що потрібно вибирати одну професію на все життя і розвиватися в ній. Тоді приймати таке доленосне рішення дійсно дуже страшно. А як часто буває, що диплом отримують заради диплому. Чи багато хто з ваших однокурсників та однокласників працює за фахом? У 14-17 років перед підлітком постає питання, куди вступати, йти в старші класи або в коледж, вирішити зараз або зробити вибір пізніше. Але вміння робити вибір закладається задовго до підліткового віку. Надайте вибір. Починаючи з малого. «Що ти хочеш на сніданок? Яку шапку ти хочеш надіти? Куди ти хочеш піти? Чим ти хочеш зайнятися? Що ти хочеш почитати / подивитися / в яку гру пограти? » Дитина повинна мати можливість самостійно вибрати гурток чи спортивну секцію, спираючись на свої інтереси. Поважайте вибір дитини. Якщо мова не йде про безпеку дитини, приймайте її вибір і довіряйте. Коли батьки говорять, що дитина нічого не хоче, найчастіше це питання не профорієнтації, а дитячо-батьківських відносин. Або дитина не цікавиться тим, що вважають правильним і цікавим батьки. У дитини / підлітка повинна бути можливість відмовитися від свого вибору або взагалі не вибирати. Щоб зрозуміти себе, свої бажання і потреби, потрібно досліджувати і пробувати якомога більше. Якщо дитина пішла на танці, потім захотіла на бокс, а потім в художню секцію — це нормально. Вона шукає себе. Не потрібно відразу ж перетворювати це в єдиний можливий вибір або майбутню професію. Дозволяйте дитині зустрічатися з наслідками її вибору. Тоді, в кінцевому підсумку, вона сформує уявлення про себе, свої бажання і можливості. Задавайте питання. Попросіть дитину / підлітка згадати ситуації з життя, коли у нього все виходило і йому все подобалося. З них вибрати найбільш значущі. «Що саме тобі сподобалося тоді?», «Що ти робив (ла) найкраще і навіщо?», «Хто був поруч з тобою?», «Чого ти потребував (потребувала)?». Подумайте про те, що ви транслюєте дитині своїм життям, вчинками та словами. Чи отримуєте задоволення від своєї роботи, що і як ви говорите дитині про свою роботу? Пам’ятайте, що все змінюється. Затребувані зараз професії можуть бути нікому не потрібні через 5-10 років. Тому, в першу чергу, варто відштовхуватися від інтересів підлітка. Допомагайте дитині досліджувати різні варіанти. У підлітка має бути уявлення про можливості та обмеження бажаної професії. І найголовніше — вірте в свою дитину!

Автор: Олена Водяницька

Share

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *